Vitaminer indtager du som udgangspunkt gennem din kost. Og hvis denne er både sund og variereret får du normalvis den mængde af de forskellige vitaminer du har brug for, for at kroppen skal fungere optimalt. Hvis det ikke er tilfældet og du føler dig en smule drænet for energi, eller er dit immunforsvar helt til rotterne, så kan det sagtens være at dit vitamin indtag er i ubalance. Vi kommer derfor til at gennemgå nogle af alle de gode vitaminer man skal have.

A-vitamin får vi fra diverse mejeriprodukter, samt orange og mørkegrønne frugter og grøntsager. Derfor kan du med flere fordele spise løs af både broccoli og grønkål. Det er naturligvis altid sundt at spise en masse grøntsager så derfor kommer det jo ikke som en overraskelse at man skal huske det.

B-vitamin findes der flere forskellige udgaver af. Du kan herved finde en type af B-vitamin i stort set alle former for fødevarer. Dog er kød og kornprodukter en vigtig kilde. B-vitamin hører under kategorien for de vandopløselige vitaminer og det er derfor ikke muligt at indtage for mange af denne type vitaminer da de udskilles fra kroppen igen.

C-vitamin mangel er ofte ikke noget vi oplever i dagens Danmark da vi har en meget varieret kost. Du finder denne form for vitamin i diverse citrusfrugter. Derfor var det i gamle dage et stort problem med manglen på C-vitamin hos befolkningen i Norden. C-vitaminerne er med til at styrke immunforsvaret og det kan derfor være en fordel at sørge for at have et solidt indtag af dette. Det kan også ske gennem kosttilskud. Dog er det vigtigt at understrege at alle kosttilskud har en længerevarende virkning og det er ikke nok blot at indtage det lige i den uge hvor du føler at dit immunforsvar er svækket.

D-vitamin bliver for de fleste mennesker optaget gennem solen. Men hvis man ikke er nok udenfor kan man supplere ved at spise fisk regelmæssigt (2 dage om ugen). Som udgangspunkt kan det være svært at vurdere hvornår man er i mangel på D-vitamin, da man i det hele taget bare er uoplagt uden desideret at være utilpas. Man har en tunghed og træthed der kan være svær at definere.

Der findes flere end disse former for vitaminer. Men som udgangspunkt er det her de største faldgrupper og mangel på vitaminer i kroppen skal findes. Vi tænker ikke altid lige over hvor meget varieret og sund kost det egentlig kræver at få alle de forskellige vitaminer med og i den rigtige mængde. Derfor anbefaler vi at hvis du ikke har muligheden for at indtage den korrekte mængde gode vitaminer så skal du kraftigt overveje at tage vitamintilskud.

Andre sider om sundhed:

  1. bedreholdning.dk
  2. engodloebetur.dk
  3. enguidetilsundhed.dk
  4. fitnessbladet.dk
  5. fitnessexperten.dk
  6. friskogsundmad.dk
  7. helseogsundhed.dk
  8. simplebalance.dk
  9. sunde-madvaner.dk
  10. sundesager.dk
  11. sundhedidanmark.dk
  12. sundhedshjaelpen.dk
  13. sundhedsmagasin.dk